DALAM
aktiviti memasarkan produk, pemasar membuat keputusan dan menggunakan
berbagai kaedah untuk mendapatkan respon positif daripada pelanggan
sasaran. Jerome McCarthy telah mengklasifikasikan kebanyakan kaedah
tersebut kepada empat group utama iaitu Product, Price, Place & Promotion yang merupakan Bauran Pemasaran yang biasa digunakan oleh pemasar. Bauran ini juga biasa disebut sebagai strategi pemasaran 4P.
Untuk mencapai objektif pemasaran melalui strategi 4P, pemasar perlu memanipulasi dengan cara yang paling efektif di antara variables yang terdapat dalam bauran pemasaran tersebut supaya menghasilkan respon yang optima di kalangan pelanggan sasaran.
Secara ringkas, antara variables yang dimaksudkan bagi setiap P berkenaan ialah:
Product
|
Price
|
Place
|
Promotion
|
- Variety
- Quality
- Design
- Features
- Brand name
- Packaging
- Sizes
- Service/support
- Returns/benefits
- Warranties
|
- List price
- Discounts
- Allowances
- Payment period
- Credit terms
|
- Channel
- Coverage
- Assortments
- Location
- Inventory
- Logistics
- Service level
|
- Sale promotion
- Advertisement
- Personal selling
- Public relations
- Message
- Media
- Budget
|
Product: Di
era pemasaran yang banyak persaingan pada masa ini, keupayaan
mengemukakan produk yang lebih kompetitif sangat penting sebagai
strategi pemasaran. Melalui penggunaan teknologi dan kepakaran yang
tinggi, pengeluar boleh menghasilkan produk yang berkualiti, namun untuk
memiliki kelebihan kompetitif dikalangan pesaing, ianya memerlukan
berbagai inisiatif tambahan oleh pemasar.
Asasnya,
isu terpenting mengenai produk ialah ianya perlu menetapi keperluan,
kemahuan dan harapan pengguna. Di sini, faktor-faktor lain selain
kualiti seperti variety untuk pilihan, kesesuaian rekabentuk, kaedah pembungkusan, faedah penggunaan, serta berbagai attribute daripada produk patut diambilkira untuk menarik perhatian pelanggan.
Di peringkat awalnya, strategi produk menghendaki pemasar menganalisa persekitaran pasaran seperti demand,
persaingan dan pertumbuhan serta mengukurnya dengan keupayaan yang ada.
Pemasar juga perlu menjangkakan perubahan dan pelbagai situasi luar
kawalan dan menyediakan alternatif tindakan yang wajar. Analisa melalui
kaedah tertentu (spt. PEST, SWOT dll.) boleh membantu
dalam menyediakan maklumat awalan. Seterusnya, setelah produk diterima
di pasaran, pemasar perlu pula mengadakan berbagai insentif untuk
menjadikan sebab mengapa pengguna perlu kekal menggunakan produk yang
ditawarkan.
Price:
Umumnya, menjadi fahaman bahawa harga melambangkan kualiti produk.
Tetapi, dalam realiti pemasaran fakta tersebut tidak semestinya betul
untuk dijadikan asas perletakan harga yang strategik.
Strategi
penetapan harga menjadi penting di atas kesedaran pemasar bahawa faktor
harga berperanan dalam mempengaruhi pengguna untuk membeli dan kekal
sebagai pelanggan sesuatu produk. Di masa yang sama penetapan harga
mesti berasaskan kepada objektif yang hendak dicapai daripada pemasaran
itu sendiri. Samaada memperkenalkan produk baru ke pasaran, memasuki
segmen baru pasaran, menstabil harga atau menandingi harga pesaing,
jualan penghabisan stok, jualan produk yang spesifik, dsb., strategi
harga sepatutnya mempunyai kriteria yang berbeza.
Kepada
pemasar, harga merupakan kaedah meghasilkan pendapatan dan mencipta
keuntungan. Kepada pembeli pula ianya melibatkan aspek seperti kemampuan
membeli, berpatutan dan berfaedah. Insentif lain seperti diskaun,
jumlah ansuran dan tempuh bayaran dapat mempengaruhi minat pengguna
untuk membeli produk. .
Place.
Strategi penempatan memberi penekanan kepada aspek saluran pengedaran
produk yang berfungsi menyampaikan produk kepada pengguna sasaran. Ianya
melibatkan aktiviti perkhidmatan seperti transaksi, inventori, lojistik
dan kelengkapan fasiliti. Disamping itu, strategi ini juga perlu
mengambilkira faktor liputan pengedaran dan kebolehan kakitangan serta
tahap perkhidmatan mereka.
.
Menawarkan
produk yang betul, di tempat/lokasi yang betul dan pada masa yang
betul, adalah tujuan kepada strategi ini. Kesemua ini sangat bergantung
kepada keberkesanan saluran-saluran pengedaran yang ditetapkan. Bagaimana produk ditempatkan di kalangan pengguna, begitu jugalah penerimaan mereka.
Promotion.
Terdapat juga anggapan bahawa produk yang berkualiti akan terjual
dengan sendirinya. Tetapi, dalam strategi mempromosi, pemasar
melaksanakan aktiviti memperkenalkan produk yang hendak ditawarkan
kepada pengguna. Dalam usaha tersebut berbagai kaedah promosi perlu
dilaksanakan agar pengguna mengetahui, memahami dan seterusnya membuat
keputusan untuk menggunakan produk. Tanpa aktiviti
promosi, pemasaran produk yang berkualiti sekalipun tidak menjadi aktif
dan industri sukar memperoleh tahap kompetitif yang dikehendaki di
pasaran.
Untuk
menarik pengguna membeli produk bukannya tugas yang mudah. Mereka perlu
dipengaruhi, bukan setakat di perkenal sahaja. Mereka perlu diberi
kesedaran hingga mereka merasa perlu untuk membeli produk yang
ditawarkan.
Pengiklanan
melalui media massa utama, antara kaedah mempromosi yang termahal,
menjadi pilihan industri yang berkemampuan. Walaupun tahap
keberkesanannya agak sukar diukur, tetapi yang lebih penting di sini
adalah faktor penyebaran maklumat produk yang meluas. Di samping
pengiklanan, kaedah promosi yang lain-lain boleh digunakan, samaada
serentak mahupun berasingan, bersesuaian dengan objektif pemasaran serta
faktor-faktor seperti kos, peluang dan kebolehan berinteraksi yang
lebih terbuka dengan pelanggan. .
Sementara itu, sebagai tambahan kepada 4P di atas, Booms & Bitner telah menambah 3P lagi kepada bauran sediaada iaitu People, Process dan Physical Evidence. Penerangan ringkas kepada 3P tambahan ini adalah seperti berikut:
People:
Faktor manusia (yang terlibat secara langsung & tidak langsung)
dalam aktiviti penyampaian produk di pasaran tidak patut dikecualikan.
Peranan kakitangan yang menjalankan pelbagai aktiviti berkaitan
pemasaran perlu dijadikan sebagai strategi. Oleh itu inisiatif dari
aspek kebolehan, kemampuan dan kepakaran para pekerja dan pihak
pengurusan di industri perlu juga di beri perhatian dalam strategi
meningkatkan keupayaan pemasaran.
Process: Proses
/ aliran kerja termasuk arahan dan prosedur yang bertepatan bagi setiap
aktiviti merupakan elemen yang akan menentukan keberkesanan dan
kejayaan pemasaran. Oleh itu, ianya juga adalah inisiatif yang strategik
sesebuah industri untuk memasukkan unsur ‘process’ ini kedalam strategi
pemasarannya.
Physical Evidence: Kebolehan
dan keupayaan industri dalam penyampaian perkhidmatan mestilah
dipadankan bersesuaian dengan persekitaran pasaran di mana perkhidmatan
diberikan. Ini akan meningkatkan lagi keberkesanan dalam berkomunikasi
dan melaksanakan penyampaian produk, khasnya dalam aspek kepuasan kepada
pengguna sasaran.
STRATEGI
pemasaran 4 P boleh dikatakan sebagai tindakan empat serangkai oleh
pemasar untuk menawarkan produk kepada pelanggan sasaran dengan cara
yang lebih efektif. Sementara tambahan 3P lagi kepada bauran tersebut
adalah sebagai pelengkap yang khususnya disarankan bagi industri yang
menawarkan produk jenis perkhidmatan/servis
Tidak ada komentar:
Posting Komentar